Woningbouw blijft onmogelijk in Horn-en Kuijer

architecture-blur-building-392031.jpg
Door Niels Bruinius op 7 november 2018 om 15:16

Woningbouw blijft onmogelijk in Horn-en Kuijer

Met enige verbazing las ik in het Weekblad Wijdemeren de verhandeling over de discussie in de commissie Ruimte & Economie over de (on)mogelijke woningbouw in de Horn-en Kuijerpolder.

Blijkbaar verkeren een aantal partijen in de raad in de veronderstelling dat er een bouwplan op het punt van uitvoering staat, terwijl de grond niet van de gemeente is. Het gebied is onderdeel van de stelling van Amsterdam en heeft dus een Unesco-werelderfgoed status. Bovendien heeft de provincie het gebied tot beschermd weidevogelgebied verklaard. Drie obstakels waarvan de laatste twee als onneembaar kunnen worden geacht.

De argumenten die worden aangedragen zijn wellicht nog verbazender dan bovenstaande notie. Het CDA stond, bij monde van Jan Verbruggen, ‘perplex’ want ‘Wijdemeren had vier jaar lang gestreden voor meer woningbouw’ en de VVD draagt als ondersteunend argument aan dat de lokale middenstand om klandizie verlegen zit.

De ChristenUnie ziet dat er woningnood is, maar ook dat woningbouw in zowel de Horn en Kuijer polder als aan het Ankeveensepad in het eerste geval onmogelijk, in het tweede geval zinloos en in beide gevallen onwenselijk is.

De ChristenUnie daagt de partijen in de raad uit om met een creatieve oplossing te komen die gericht is op inbreiding in plaats van uitbreiding. Dat vergt wellicht een grotere intellectuele inspanning dan het overnemen van een plan door een projectontwikkelaar, maar is volgens de ChristenUnie nodig om bij te dragen aan de vermindering van de oplopende woningnood.

niels.bruinius@wijdemeren.christenunie.nl