Oproep tot barmhartigheid

Groente en fruit.jpgdinsdag 29 december 2020 15:55

Betreft: Oproep tot barmhartigheid.

Geachte wethouder Van Rijn,

In de afgelopen dagen is er door verschillende media aandacht besteed aan een inwoner van onze gemeente die een bijstandsuitkering geniet en door direct toedoen van de gemeente Wijdemeren in abjecte misère terecht komt. Naar het zich laat aanzien wordt deze inwoner door het stringente toepassen van de participatiewet in een onmogelijke en uitzichtloze positie gedrukt, terwijl de noodzaak hiervan door velen wordt betwist.

Diverse prominenten en minder prominenten hebben hier reeds hun ongeloof en ongenoegen over geuit, wij voelen ons genoodzaakt hierbij aan te sluiten. Te meer vanwege de recente ontwikkelingen rondom de toeslagen affaire en uw eerdere uitlating dat onze gemeente ruimhartigheid zou betrachten waar het de uitvoering van de participatiewet betrof. Klaarblijkelijk niet.

Wij begrijpen dat de gemeente, juridisch gezien, in haar recht staat. Echter, een puur juridische kijk op het leven lijkt ons wel erg kil, zeker en vooral als de blik wordt gericht op mensen die van een benarde positie naar een onmogelijke worden gedrukt.

De zwakkeren, waarvoor de overheid een schild placht te zijn. Wij doen daarom een beroep op de naastenliefde, een begrip dat mede aan de basis van uw partij lag, maar dat de laatste tijd wat verwaarloosd schijnt te zijn geraakt.

Wendt u, alstublieft, de u daartoe ter beschikking staande middelen aan om dit kwade ten goede te doen keren. Zij die, om wat voor reden dan ook tijdelijk of langer, niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen horen daar niet voor te worden gestraft, zij behoren te worden geholpen.

Dat zijn wij aan onszelf, aan de maatschappij en volgens sommigen, waartoe wij ons en velen binnen uw partij zich rekenen, aan God verplicht.

Doe het voor de ander, niet voor uzelf.

Hoogachtend,

Esther Kaper-Hartenberg
Rolina Grasmeijer-Bronsema
Ursula Hopman

ChristenUnie Wijdemeren

Deze brief is op 29 december 2020 naar de wethouder verstuurd.

Reacties op 'Oproep tot barmhartigheid'