Mobiliteitsplan: trein moet niet halverwege rit ontsporen
Verkeer en veiligheid zijn onderwerpen waar inwoners dagelijks mee te maken hebben en waarover de meeste mensen een duidelijke mening hebben. Het is dus het is niet zo verwonderlijk dat de betrokkenheid bij het nieuwe Mobiliteitsplan groot is. Dat zagen we ook aan het aantal insprekers tijdens de commissievergadering.
Gisteravond stond het plan op de agenda van de gemeenteraad: een visie op hoe de infractructuur van onze gemeente eruit zou moeten zien en hoe we dit tot 2045 hopen te realiseren. Als ChristenUnie springen wij op een rijdende trein, want dit proces loopt al voordat wij in de raad kwamen. We zijn onder de indruk van het werk dat door ambtenaren en wethouders is verzet en de wijze waarop inwoners vanaf het begin betrokken zijn.
De insprekers waren niet onverdeeld enthousiast over de langetermijnvisie en de genoemde maatregelen. Toch heb ik ook positieve reacties ontvangen van inwoners die juist blij zijn dat hun straat in het plan genoemd staat.
Het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen in zo’n omvangrijke visie. Dat kan ook niet. De ChristenUnie kan zich vinden in de richting die is gekozen: een veiliger Wijdemeren met meer ruimte voor fietsers en minder ruimte voor doorgaand vrachtverkeer. Om maar iets concreets te noemen.
Tijdens de raadsvergadering zijn wij niet gedetailleerd op de genoemde 69 maatregelen ingegaan. Wat we glashelder wilden hebben, is: wat stellen we vanavond vast?
In het voorstel staat: “Het complete plan ligt nu ter besluitvorming voor” en dan wordt bedoeld het geactualiseerde deel A , B, C en de reactienota zienswijzen. Deel C wordt het maatregelpakket/uitvoeringsprogramma genoemd, met een uitvoeringsprogramma van 69 maatregelen.
Onder het kopje ‘Eerdere college en raadsbesluiten’ staat in de laatste bullet:
“na eventuele aanpassingen als gevolg van de inspraak over het gehele Mobiliteitsplan Wijdemeren 2045 een definitief besluit te nemen.”
En daar wringt wat ons betreft de schoen.
De woorden ‘gehele mobiliteitsplan’ en een ‘definitief besluit’ stellen dat we, wanneer we met dit voorstel (en het plan) instemmen, ook met de uitvoering van alle daarin genoemde maatregelen instemmen. Dat is nogal wat, zonder verdere uitwerking en zeker gezien de penibele financiele situatie van onze gemeente.
Dat dit zo overkomt, werd bevestigd door ongeruste inwoners die over specifieke maatregelen kwamen inspreken of ons juist lieten weten heel blij te zijn met genoemde maatregelen.
Wethouder Zagt gaf tijdens de commissie aan dat de 69 maatregelen niet vaststaan wanneer we met dit plan instemmen, maar stuk voor stuk langs de raad komen. Door dit plan vast te stellen, kiezen we een richting en kunnen de ambtenaren verder met de uitwerking.
Tot slot vinden we de prioritering van de genoemde maatregelen essentieel. Welke tien maatregelen hebben daadwerkelijk de hoogste prioriteit en zijn op korte termijn uitvoerbaar? Zou het mogelijk zijn om als raad tien maatregelen te kiezen? De VVD kondigde aan met een voorstel daarvoor te komen.
In het licht van het nieuws over de begroting zal ambitie om dit plan uit te voeren naar verwachting hard in botsing zal komen met de financiële (on)mogelijkheden. Des te belangrijker dat het voor de gemeenteraad en onze inwoners glashelder is wat we met dit plan in gang hebben gezet. We kiezen een richting, maar de uitvoering is uiterst onzeker. Laten we daar gewoon eerlijk over zijn. Wij willen niet dat deze rijdende trein halverwege de rit ontspoort.
Esther Kaper
fractievoorzitter ChristenUnie Wijdemeren
e.kaper@wijdemeren.nl
Foto: Douwe van Essen
Reacties op 'Mobiliteitsplan: trein moet niet halverwege rit ontsporen'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.