Achter de schermen van het commissiewerk
Als u denkt dat het bij het gemeenteraadwerk alleen draait om de raadsvergaderingen, dan heeft u het mis! We geven in dit artikel daarom graag een kijkje achter de schermen.
Voordat iets in de gemeenteraad besproken wordt, of beter gezegd, afgehamerd wordt, is daar een heel traject aan voorafgegaan. Het college en de ambtenaren bereiden stukken voor die in de vorm van een raadsvoorstel naar de gemeenteraad komen. De leden van de gemeenteraad en de commissieleden worden door de wethouders en ambtenaren regelmatig meegenomen via beeldvormende sessies. We kunnen technische vragen stellen, voordat een raadsvoorstel in de commissie besproken wordt. Ook wordt er door raads- en commissieleden regelmatig met de inwoners of ondernemers gesproken om zo een mening te kunnen vormen.
In de diverse commissies gaan alle partijen met elkaar in gesprek (discussie) om gezamenlijk tot oordeelsvorming te komen. Hier wordt zichtbaar hoe alle partijen erin staan en of er een gezamenlijk standpunt ingenomen kan worden. Als men eensgezind is, dan gaat het raadsvoorstel als ‘hamerstuk’ naar de gemeenteraad. Komt men er niet helemaal uit, dan wordt het een bespreekstuk voor de gemeenteraad en volgt er vaak een stemming in de raad. Voorafgaand aan de gemeenteraadvergadering kunnen er moties en amendementen worden ingediend, vreemd aan de agenda of gebruik gemaakt van het vragen ’halfuurtje’.
Dit is in notendop het proces van menings-oordeels- en besluitvorming dat plaatsvindt rondom de commissie- en raadsvergaderingen.
De commissies
Er zijn drie verschillende commissies: Maatschappelijke en Sociale Zaken (MSZ), Ruimte en Economie (RE) en Bestuur en Middelen (BM).
Maatschappelijke en sociale zaken
Enigszins tot onze verbazing worden er bijna geen agendapunten aangeboden voor de commissie MSZ. Dit terwijl dit het domein is waarin de meeste zorg aan onze burgers besteedt wordt en waar ook een groot deel van het budget naar toe gaat. Het positieve hierbij is dat het sociaal domein in de basis redelijk op orde is. Het sociaal domein en dan met name het wijkteam is, zo lijkt het, de meest stabiele afdeling in de gemeente en de zorg aan onze inwoners loopt vrij goed. Het laatste beleidsstuk dat hierover opgeleverd is gaat over ‘Gezond ouder worden’. De doelgroep ouderen wordt de komende jaren relatief groter. Goed om hier goede zorg voor in te bouwen. Momenteel wordt er gewerkt aan een ‘integraal beleid sociaal domein’, waarin alle aspecten binnen het sociaal domein uitgewerkt worden. Samen met alle maatschappelijke organisaties is voor de start hiervan een interactieve sessie belegd die zeer goed bezocht werd. Helaas loopt dit traject nu weer vertraging op door het vertrek van de 2e wethouder van deze portefeuille en doordat men de financiële toekomst van de gemeente eerst beter in beeld wil hebben.
Ruimte en Economie
Waar heel veel aandacht naar toe ging in het verleden zijn de verschillende bouwprojecten. Van groot tot klein kwamen de projecten langs de commissies en de raad. Door de nieuwe omgevingswet zal dit iets minder worden. Maar duidelijk is dat wonen en dus bouwen een belangrijk aandachtspunt is. En het is best frustrerend te merken hoe taai dit onderwerp is en wat voor lange termijnen hiervoor gelden vanwege de vergunningen die afgegeven moeten worden, maar ook vanwege burgers die in verweer komen als er een concreet plan ligt. Dat terwijl Wijdemeren roept om meer woningen voor ouderen en voor starters.
Bestuur en Middelen
Binnen deze commissie is natuurlijk de begroting momenteel een groot item. Een dag na de laatste verkiezingsuitslag werd bekend gemaakt dat 2021 met een behoorlijk tekort afgesloten werd. Vervolgens kwam er een begroting voor 2023 met een tekort van 2 miljoen. Daardoor en mede doordat ook de meerjarenbegroting niet sluitend te krijgen is, is de gemeente onder toezicht gekomen van de provincie. Naast de financiële tekorten lijkt ook de bestuurskracht van de gemeente vrij zwak. En het kost veel aan inhuurkrachten om het ambtenarenapparaat draaiende te houden.
Hectiek
Zo werd het eerste jaar een totaal andere raadsperiode dan we als startende ChristenUnie-fractie hadden verwacht. We zijn beland in de hectiek van de toekomstvisie: organisatorische en financiële herstelplannen, waardoor de inhoudelijke onderwerpen niet goed tot zijn recht komen. We blijven ons inzetten voor onze mooie dorpen en inwoners. Vragen? Neem contact met ons op!
Commissieleden:
Eric Brand: e.brand@wijdemeren.nl
Ellineke van den Broeck: ellineke.vandenbroeck@wijdemeren.nl
Wilt u uit interesse een raads- of commissievergadering bijwonen? Hier vindt u de agenda en vergaderstukken: https://wijdemeren.raadsinformatie.nl/
Reacties op 'Achter de schermen van het commissiewerk'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.