Toekomst van schoolgebouwen vastgesteld door de gemeenteraad

raad Wijdemeren.jpgvrijdag 19 april 2024 14:24

Het Integraal Huisvestingsplan is gisteravond vastgesteld. Met dit plan zorgen we ervoor dat de schoolgebouwen van de basisscholen in Wijdemeren voor de toekomst aan de huidige eisen voldoen. Het plan is door de gemeente samen met de schoolbesturen AT Scholen, Talent Primair en Proceon gemaakt.

Planning
Joseph Lokinschool ▪ Uitbreiding en renoveren in 2024
Warinschool Meester Kremerschool ▪ Gezamenlijke (vervangende) nieuwbouw op één locatie in 2027
Jozefschool ▪ (Vervangende) nieuwbouw in 2028
Curtevenne en De Regenboog ▪ Gezamenlijke (vervangende) nieuwbouw op één locatie in 2031
Samenwerkingsschool de Catamaran ▪ Renovatie 2035

In de commissie en raad ontstond debat over het meenemen van mogelijkheden voor woningbouw in dit plan. Tijdens de raad werd de motie 'Meer dan alleen scholen' ingediend waarin het college wordt opgeroepen de nieuwbouwplannen naar voren te halen om eerder woningbouw te kunnen realiseren.

Als ChristenUnie willen we deze twee onderwerpen niet met elkaar vermengen. Het IHP is niet 'meer dan alleen scholen'. De planning en financiering van dit plan zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. Veranderingen hebben gevolgen voor het plan als geheel. Zodra we de woningbouw nu al prominent toevoegen en plannen naar voren halen, gaan er wat ons betreft te veel andere belangen meespelen die de belangen van de scholen onvermijdelijk raken en het proces vertragen. Dan gaat het bovendien niet meer primair over de kerntaak: de huisvesting van onze scholen.

In plaats van goede onderwijshuisvesting gaan we het dan hebben over welk type woningen er kunnen komen, de parkeernorm, hoe hoog gaan we bouwen, participatie en de financiering. Daarmee is onderwijshuisvesting en de financiering daarvan niet meer leidend. En dat is nu juist waar dit huisvestingsplan voor is: om de onderwijshuisvesting voor de komende jaren veilig te stellen.Onafhankelijk van andere plannen en belangen.

Het college gaat, zoals te lezen in het raadsvoorstel, niet aan woningbouw voorbij, zoals sommige partijen suggereerden. In het raadsvoorstel staat:

1.5 Dit besluit heeft geen directe actie tot gevolg. Voordat er uitvoering plaatsvindt aan dit IHP wordt de integrale relatie met woningbouw, maatschappelijk vastgoed en de omgevingsvisie gezocht. Bij de uitvoering wordt het IHP op project- en gebiedsniveau in relatie gebracht met andere integrale ontwikkelingen.

Dat is wat ons betreft duidelijk. Woningbouw komt ná het vaststellen van dit plan ter sprake. De ChristenUnie wil ook bouwen, maar dit plan gaat allereerst over bouwen aan de toekomst van onze kinderen, die straks in goede schoolgebouwen les krijgen die voldoen aan de eisen van deze tijd.

Reacties op 'Toekomst van schoolgebouwen vastgesteld door de gemeenteraad'