Esther Kaper 2024.jpgvrijdag 19 april 2024 15:17

Een spandoek op de publieke tribune en een noodsignaal vanuit de raad richting wethouder De Haan over de gang van zaken rond het dossier Polder Kortenhoef. De Haan bood zijn excuses aan dat hij de belangen van de gemeente en inwoners niet vurig genoeg naar voren heeft gebracht.

ChristenUnie-fractievoorzitter Esther Kaper sprak haar waardering uit voor deze excuses, maar vond dat het nu aan de raad is om in actie te komen en diende samen met D66 een motie in waarin het college wordt opgedragen een beleidsvisie te maken en vanuit deze eigen visie een sterkere positie in te nemen richting de Provincie. De motie werd unaniem aangenomen.

De bijdrage van Esther Kaper:

"Het is inmiddels een slechte soap geworden, het dossier Polder Kortenhoef over de sanering van de belt, woningbouw en natuurontwikkeling. Triest dat we het als gemeente hebben laten lopen en onze positie ten opzichte van de provincie  hebben verkleind en verzwakt. Het is nu zover dat de Provincie de regie voert en dat wij als raad en inwoners het nakijken hebben. De ChristenUnie vraagt van deze wethouder de urgentie te voelen, en ook uit te stralen, die wij allemaal voelen. Naar ons als raad en naar de betrokken inwoners.

Inwoners hebben zich jarenlang ingezet om tot een gezamenlijk plan te komen en moeten nu maar afwachten met welk plan de provincie komt. Ze staan plots buitenspel. De gemeente als deelnemer aan een werkgroep, ook dat wekt weinig vertrouwen. Hoe worden onze belangen stevig genoeg behartigd?

Als ChristenUnie hebben we hier weinig vertrouwen in. Trekken wij als Wijdemeerse raad een te grote broek aan richting de provincie door te blijven hameren op een integrale benadering en grotere participatie van de belangengroepen VLEK en Baken? Misschien, maar het is onze taak om als volksvertegenwoordigers op te komen voor de belangen van onze inwoners. Dus dat doen we.

Wij dringen er bij de wethouder op aan om meer empathie en begrip te tonen voor emoties en deceptie bij raad en inwoners over de gang van zaken. We vragen hem om onze stem luid en duidelijk te vertegenwoordigen in Haarlem. Met overtuiging, en dit ook uit te stralen naar de raad en onze inwoners.

We kunnen vragen blijven stellen, krijgen antwoorden die nog meer vragen oproepen. Nee. Een nog groter dossier? Een nieuw feitenrelaas? De ChristenUnie denkt van niet.

Vandaar de volgende motie 'Gele kaart voor de groene polder' die we samen met D66 hebben opgesteld. Het moet nu bij ons als raad vandaan komen. De inwoners verwachten dat van ons, en gek genoeg, de provincie verwacht ook dat gemeenten hun belangen klip en klaar op tafel leggen. Dat mag best schuren en knetteren, daarvoor zitten we in de politiek.

Op 23 mei is er een beeldvormende sessie gepland waarin de Provincie haar plannen met het gebied presenteert. Ook die avond biedt ons de kans onze belangen voor het voetlicht te brengen, maar dit doen wij graag samen met onze verantwoordelijk wethouder! Ga met overtuiging achter ons staan. Dat is onze oproep vanavond."

De aangenomen motie draagt het college op:

• Naast het toegezegde position paper op de korte termijn, op grond van bovenstaande overwegingen, een beleidsvisie Polder Kortenhoef op te stellen die als basis dient voor ieder overleg met de provincie Noord-Holland en de eventueel daaruit voortkomende planvorming;
  • Bij het opstellen van deze beleidsvisie input te vragen van de perceeleigenaren, waaronder VLEK, BAKEN en Natuurmonumenten;
  • Bij de beleidsvisie nadrukkelijk de haalbaarheid van sanering ten behoeve van woningbouw mee te nemen;
  • De kosten voor het opstellen van deze beleidsvisie te voorzien in de kadernota;
  • De Provincie deze beleidsvisie aan te bieden als uitgangspunt voor ieder integraal inrichtingsplan van de polder Kortenhoef;
  • Gedeputeerde Staten kenbaar te maken dat in het kader van het tegengaan van verrommeling verplaatsing cq sloop van bedrijven en opstallen gelegen aan de Emmaweg een wezenlijk onderdeel is van de beleidsvisie en de gewenste ruimtelijke kwaliteit;
  • Gedeputeerde Staten kenbaar te maken dat de Gemeente Wijdemeren medewerking zal geven aan uitvoering van inrichtingsplannen of deelplannen mits deze in overeenstemming zijn met bovenvermelde overwegingen zoals verwoord in het beleidsplan;
  • De raad te informeren over iedere ontwikkeling in het kader van de integrale inrichting van de Polder Kortenhoef, inclusief een periodieke rapportage van de resultaten van bodemonderzoeken.

Reacties op 'Excuses van wethouder De Haan en er komt een beleidsvisie Polder Kortenhoef: motie D66 en CU unaniem aangenomen'